GI-lasagne

Kör GI-stilen här hemma. Här är ett recept på en mycket god och saftig lasagne!

Du behöver:
1 gul lök, finhackad
20 g rotselleri, grovt riven
Smör till stekning
500 g nötfärs
2 msk chilisås
2 dl köttbuljong
500 g krossade tomater
1 msk oregano
1 tärning basilka/timjan (finns på buljonghyllan i affären)
2 vitlöksklyftor, pressade
Salt
Peppar
16 lasagneplattor av fullkorn
500 g keso
2dl parmesanost, riven
1 dl grädde
1 dl ost, riven

Gör såhär:
  • Fräs lök och rotselleri mjuka i smör. Lägg i färsen och fräs den gyllenbrun.
  • Blanda färs, lök, selleri och chilisåsen i en gryta. Späd med buljingen och de krossade tomaterna.
  • Krydda såsen med örterna och vitlöken. Sjud på svag värme under lock i 15 min. Smaka av med salt och peppar.
  • Smörj en ugnsform. Varva lasagneplattorna med köttfärssås, keso och parmesan i formen. Slå över grädden och den rivna osten.
  • Grädda 200grader i ca. 50min i nedre delen av ugnen.

Receptet hittade jag i "Lättlagad GI" av Ola Lauritzson. Men vissa delar har jag själv bytt ut.

Bild: ica.se




Kommentarer
Postat av: Stinislinis

såg gott ut!

2012-04-27 @ 22:06:13
Postat av: Knaada

Den ska jag testa utan kött och lök, blir det någotr kvar då tror du? :)

2012-04-29 @ 08:29:32
URL: http://knaada.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0