Föräldrapenning - vilken soppa!

Sitter och sliter mig i håret! Försöket räkna lite och förstå mig på det här med föräldrapenning. Varför måste det vara så krångligt? Programmet som föräkringskassan (FK) har på hemsidan orkar inte ens räkna ut hur mina föräldradagar, för systemet säger att jag har tagit ut för mycket dagar. Det klarar nämligen bara att räkna ut föräldradagar för ett barn. Därför ringde jag till FK:s kundservice och försökte få lite klarhet. Hon på andra sidan säger att jag kan, när barnen är födda, logga in på deras hemsida och planera min föräldralediget. Men jag tror nog att min arbetsgivare gärna vill veta detta innan jag försvinner från jobbet.

Och hur fungerar det för pappan? Det är ingen som pratar om hur pappan ska göra för att få ut sina föräldradagar. Efter att ha googlat runt lite och läst bland forum så måste pappan fylla i ett faderskapsintyg, innan han har rätt att ta ut föräldraledighet, om jag har förstått det rätt. Detta för att vi inte är gifta. Skulle jag gå och trilla av pinnen innan vi hunnit fylla i detta papper skulle han heller inte ha automatisk rätt att få vårdnaden om barnen. Han måste då gå till domstol. Detta också pga att vi inte är gifta. Vilka löjliga regler egentligen. Om man är gifta däremot, så blir han automatiskt "pappa på papper". Som att ett giftermål i sig skulle vara en garanti vem som är pappan?

Kommentarer
Postat av: stinislinis

Sjukt de där, skulle dom kunna krångla till de mer.. ne de går inte för de är krångligast som de är nu! Försäkringskassan blääääääääää

2011-04-14 @ 18:35:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0